miercuri, mai 20

Florin Chilian: Apel către limbrici - marii artiştii români

"Artistul trebuie sa fie mai puternic decat arta lui

pentru ca trebuie sa o apere!"

Metisse

Ştiu că, pentru cei mai mulţi dintre voi, acest moto nu are nici un fel de relevanţă, marea voastră majoritate fiind nişte bieţi imitatori, infractori de drept comun, nimic mai mult. Vă cunosc foarte bine micimea, spaimele, minciuna, impostura şi mediocritatea care „compensează” lipsa talentului...

Cum să puteţi fi vreodată creatori responsabili ai vreunei forme de artă, cînd toata viaţa aţi furat arta, creaţia şi destinul altora, copiind cu neruşinare şi profitînd de pe urma falsului grosolan, încasînd bani nemeritaţi, semnînd în fals copii nefericite ale adevăratelor creaţii?! Care artă?! Ce să apăraţi?!...

Anunţ pe această cale că nu voi mai participa nicidată la o acţiune caritabilă în scopul ajutorării vreunui artist, indiferent de situaţie, indiferent de domeniul de creaţie. Prea mulţi m-au intrebat cu ce este diferit copilul unei „vedete” de copilul unui om din Constanţa sau din Braşov care se prăpădeşte de cancer?! Cu ce este mai preţioasă viaţa unui „megastar” în comparaţie cu viaţa unui necunoscut?! Oare pentru familia sau prietenii unui necunoscut viaţa acestuia nu e importantă?!

Nu am înţeles atunci ce-mi spuneau oamenii şi am considerat că e încă o dovadă de „solidaritate” românească. Adevărul este însă că acei oameni au dreptate! Dacă artiştii români şi-ar fi apărat drepturile, nici unul dintre ei nu ar fi ajuns în situaţia de a cere sprijin şi atunci toate acele teledoane ar fi fost îndreptate către cei ce aveau cu adevărat nevoie de televiziuni pentru problemele lor.

Unul dintre copiii necunoscuţi pentru care am reuşit să strîngem banii necesari tratamentului a murit zilele trecute, învins de cancer, dar şi de refuzul imbecil al unui „vector de opinie”, mare om de presă, de a publica un text în care se dădeau şi conturile unde „anonimii” puteau face donaţii. În acel editorial, Dana Andronie semnala şi atitudinea unor „artişti”, colegi ai mei, care refuzau să participe la astfel de evenimente de strîngere de fonduri, pentru că aveau „cîntări electorale”...

În doi ani (2007 şi 2008) s-au strîns, la organismele de colectare şi gestionare a drepturilor de autor şi conexe, aproape 90 (nouăzeci) de milioane de euro. În ultimii 10 ani s-au colectat peste jumătate de miliard de euro la aceleaşi organisme. Daca artiştii ar fi avut acea demnitate pe care numai adevărata creaţie ţi-o dă, atunci disperarea nu ar fi ajuns sa-i scoată din case, apelînd la ajutorul comunităţii.

Sînt scîrbit şi sătul de umilinţa pe care o acceptă marii artişti ai neamului, cerşind la televizor dreptul de a munci pînă la o sută de ani! Sînt jenat de meschinăria lor ce îi face să se înjosească, pentru a mai lungi şmecheria ce le permite să cumuleze pensiile cu salariul şi să cerşească degradant 20 de euro, fără a se gîndi la generaţiile de actori, artişti ce stau să vină după ei. I-am întrebat de ce preferă degradarea unui astfel de demers şi mi-au răspuns, halucinant, că este sub demnitatea lor să se lupte pentru cîţiva firfirei! Demnitatea nu are nimic de-a face cu banii, ci doar cu PRINCIPIUL! De cînd este nedemn sa-ţi aperi demnitatea?!!! Toate acele 90 de milioane de euro SÎNT BANII LOR, ai artiştilor, şi sper ca măcar valoarea sumei să-i determine să revină la verticală. Destul cu tîrîşul în patru labe, fie şi numai de dragul banilor! Sînt 20 de ani decînd a murit Ceauşescu iar pe cei care ne conduc acum, după cîte se vede, nu-i interesează linsul în cur.

De trei ani sînt, pentru cei mai mulţi dintre voi, „scandalagiul” Chilian! Asta pînă v-am dovedit că se poate. E posibil, aşadar, şi în România, să nu accepţi umilinţa, să-ţi aperi drepturile şi în final să cîştigi, chiar dacă te lupţi cu guvernanţi oligofreni.

De trei ani încerc să vă scot din moartea cerebrală în care vă aflaţi. Se pare că banii intraţi pe cardurile CREDIDAM şi UCMR-ADA, în urma acţiunilor mele, au reuşit să facă asta. Nu au picat din cer acei bani, ci în urma „scandalurilor” mele, între care un memoriu adresat şefului SRI, Cristian George Maior, memoriu din care vă redau o mica parte:

"Degeaba vă luptaţi pentru transparenţa modului de colectare şi gestionare a sumelor cuvenite artiştilor români, pentru că o parte din aceşti bani merg la SRI şi la partidele aflate la guvernare."

Oricît de aiuritoare poate părea fraza asta, este spusă de unul dintre cei ce sînt puşi să ne apere, şi anume de Domnul Ştefan Gheorghiu, în calitatea sa de director general al CREDIDAM (Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi). Asta i-a declarat doamnei Mihaela Mihai, preşedinte al Uniunii Artiştilor Liber Profesionişti din România (U.A.L.P.R.), iniţiatoarea legii 109/2005, privind îndemnizaţia pentru activităţile artiştilor).

Nu pretind mulţumirile sau binecuvîntările voastre! Este nevoie însă de arta voastră şi asta da, v-o pretind! Pentru că, se pare, frica v-a transformat în limbrici, jalnice nevertebrate cu care securiştii se joacă după pofta inimii. Amintiţi-vă cine sînteţi şi, dacă pentru voi nu aveţi demnitatea de a lupta pentru ceea ce vă aparţine, şi nici pentru copiii sau nepoţii voştri, făceţi-o pentru bani! 90 de milioane de euro alină multe cocoaşe.

„Desenul” de mai sus reprezintă ceva ce n-au găsit procurorii DNA, şi anume o mica parte dintr-o schemă prin care sîntem furaţi de ani de zile. Inutil să vă spun că această „suveică” se întîlneşte cu o firmă din British Virgin Islands, adică un paradis fiscal. Prea mulţi „vectori de opinie” din presă se regăsesc ca acţionari prin zecile de firme care compun suveica asta şi de aici lipsa de acoperire media a problemelor legate de drepturile de autor.

Chiria pe un metru pătrat la Magazinul Muzica este între 70 şi 100 de euro pe luna. Oare cît plăteşte Orange România şi cui, contractul de închiriere fiind făcut cu SC Muzica 2001?! Iorgulescu şi UCMR-ADA s-au asociat şi au început să ne fure banii prin firma Muzica 2001. Banii aceştia sunt încasaţi prin interpuşi, pentru că a avut grijă să se retragă din societăţi atunci cînd a fost numit ministru, lăsîndu-şi astfel slugile să-l servească. Procurorii DNA cunosc extrem de bine schemele acestea, dar sînt foarte sensibili la bolile infractorilor şi dau NUP-uri pe bandă rulantă. Noroc cu UE şi procurorii de la OLAF.

Toţi aceşti bani ni se cuvin pentru că sînt ai noştri, doar că laşitatea voastră permite unor infractori să mă fure şi pe mine iar eu nu am de gînd să accept asta! Cutremurătoare este situaţia domnului Cornel Constantiniu suferind de boala Parkinson. Deşi s-au făcut multe pentru a-l ajuta în această privinţă, a fost furat, pe de altă parte, de drepturile ce i se cuveneau (atît dînsul cît şi d-na Angela Similea) de la coloana sonoră a filmului "4 luni 3 săptămâni şi 2 zile", film regizat de Cristian Mungiu. Banii au fost înacasaţi de firma cu care se făcuse contractul pentru coloana sonoră: „Star Media Music” - firmă înfiinţată de Iorgulescu, fostul ministru PNL al Culturii.

Pînă la desfiinţarea FNI, asociaţia dreptului de autor, ADA, a depus în conturile acestuia uriaşe sume de bani încasînd dobînzi fabuloase în numele artiştilor români. Numai că aceste sume nu se regăsesc nicăieri, cu atît mai puţin în buzunarele artiştilor în numele cărora s-au efectuat aceste tranzacţii.

Cum este posibil ca un inspector UCMR-ADA, însărcinat cu colectarea drepturilor de autor, să încaseze venituri lunare în medie de 70.000 ron?! Marius Achim încasează toate aceste sume, plus uriaşe drepturi de autor şi conexe, pentru că este şi compozitor şi interpret (pe lîngă faptul că este soţul doamnei Ana Achim, directoarea UCMR-ADA). Fostul şofer Marius Achim, ajuns inspector UCMR-ADA pentru colectarea sumelor, incasează în medie peste 15.000 euro lunar ca venituri, în timp ce artiştii apelează la mila publică pentru ei sau pentru copii lor. Pentru unii dintre aceştia este deja prea tîrziu. Asta în timp ce Iorgulescu încasa ca preşedinte UCMR-ADA peste 820 de milioane din salarii şi alte 330 de milioane din drepturi de autor. Un miliard, o sută cincizeci de milioane anual, iar voi ... Limbrici!

Nu mă aştept ca marii artişti ai neamului să apară la televiziuni să-şi ceară drepturile. Au fost cumpăraţi ieftin, momiţi cu posturi de conducere în cadrul acestor organisme de colectare şi gestiune a drepturilor de autor şi conexe. Un exemplu de artist cere punea cîndva întrebări incomode este Marius Moga. A fost cooptat în conducerea UCMR-ADA şi acum doar se plînge că i-au scăzut veniturile din drepturi de autor. Dar, fiind în conducere, nu mai poate face nimic. D-nul Mihai Pocorschi a fost trimis la mine să-mi închidă gura, propunîndu-mi „onoarea” de a intra în conducerea UCMR-ADA, „acolo de unde se împart banii adevăraţi”... Eu am refuzat, aşa cum am refuzat şi alte „demnităţi” publice prin guvern, etc... Moga însă – nu. Iar acum regretă. Toţi marii actori ai neamului se mînjesc, primind sume infime de bani, menite să le închidă gura. Dacă ar şti aceşti limbrici ieftini că, de fapt, nu primesc nici măcar 0,5 procente din ce li s-ar cuveni de drept... Circa 70% din sumele colectate de UCMR-ADA şi CREDIDAM pleaca din ţară, chipurile, pentru plata ariştilor străini. Două conturi unde pleacă aceste sume sînt cel puţin suspecte. Unul este in Rusia („suveica” indică un potenţial deţinător al acestui cont), iar altul este în Buenos Aires, alt paradis fiscal.

În situaţia în care v-a mai rămas ceva demnitate, aveţi mai jos două formulare tip. Tot ce trebuie să faceţi pentru voi este să printaţi cîte două exemplare din fiecare, să le completaţi, să mergeţi cu ele la sediile UCMR-ADA şi CREDIDAM, să cereţi număr de înregistrare şi dată pentru fiecare. Un exemplar îl lăsaţi la registratuta respectivei instituţii iar cu cel rămas mergeţi şi-l lăsaţi la societatea de audit SC Vulpoi & Toader Management SRL, la adresa str. Henri Coanda nr. 27, Sector 1(lîngă restaurantul chinezesc pe Ana Ipătescu).

Nu mă aştept de la muzicieni membrii UCMR-ADA să semneze cererile de audit. Spaima lor cea mare este dată de semnăturile lor pe fişele de înscriere a pieselor. Ceva mai mult de 98% din muzica românească este furată şi şefii de la UCMR-ADA ştiu asta. Cum ridică vocea, cum li se bagă sub nas dovada imposturii, a hotiei. Fals, uz de fals şi încasare de foloase necuvenite... Asta înseamnă muzica românească.

De la actorii români, membri CREDIDAM, mă aştept să fie mai dornici de dreptate. Şi mă aştept în primul rînd de la tinerii cărora li se refuză arta, nu de la cei vîrstnici, mult prea obişnuiţi cu umilinţa.

Între artiştii ce şi-au exprimat acordul, sau au semnat deja aceste formulare privind cererea de audit, se numără: Angela Similea, Medeea Marinescu, Zoia Alecu, Ştefan Bănică jr, formaţia Mandinga, Ovidiu Popa, Florin Cojocaru(Class), Nicu Gigantu. De asemenea d-nul Cătălin Muraru, patronul casei de discuri Roton, şi-a manifestat intenţia de a trimite spre semnare aceste formulare tuturor artiştilor aflaţi sub contract.

Florin Chilian 3 mai 2009

Bucureşti

P.S. Nu mă aştept ca acest apel să fie preluat de media românească. Unul dintre motive este acela că în toate marile trusturi de presă este măcar un şef care fură din banii artiştilor, avînd legături directe cu acea „suveică”. Ca să nu mai pun la socoteală şi realitatea conform căreia toate furturile din cultura română s-au facut cu sprijinul nemijlocit al MAE, care de fapt înseamnă SIE, unde au rămas mult prea mulţi securişti de pe vremea lui Ceauşescu... Să fie oare întîmplător faptul că toate cazurile de mare corupţie din cultură anchetate de DNA nu s-au finalizat altfel decît cu NUP? Toate aceste cazuri au culminat cu îngheţarea proceselor iar directorii ORDA, Rodica Pîrvu director general, directorul adjunct Eugen Vasiliu şi şeful de serviciu Laurenţiu Oprea au scăpat de urmărirea penală, asemneni lui Gorbunov, pe motiv de boală…

*Ascaris lumbricoides (numit popular limbrici) este un vierme intestinal, cilindric, alb-gălbui, răspândit în toata românia, ascaridiaza fiind cea mai frecventă parazitoză socială. La capătul anterior, limbricul are orificiul bucal, înconjurat de trei buze groase necesare exprimarii iubirii de stapin, iar la capătul posterior-orificiul anal. Limbricul este primul din seria animală la care aceste două orificii sînt separate.Românul este singura gazda susceptibilă, acesta fiind primul din specia animală care încearcă să unească la loc cele două orificii întru cearea primului perpetuum mobile de speţa I. Modul de infecţie este prin transmitere fecal-orală.

Catre: Centrul Roman pentru Administrarea Drepturilor Artistilor Interpreti

Bucuresti, Sector 1,

Str. Jules Michelet nr. 15-17, etaj 2, apartament 11

Din partea: ____________________________________________

Data: ___________

Ref: Solicitare informatii

Domnule Presedinte,

Subsemnatul, ____________________________________________, cetatean _____________________,domiciliat in_____________________________, str._________________________________________,nr_____ , _________________et.______, ap._______, legitimat cu ______________________________,seria/nr __________________, eliberat de __________________________________________________,la data de ______________________________CNP : ________________________________________,

in calitate de membru in cadrul Centrului Roman pentru Administrarea Drepturilor Artistilor Interpreti (denumita in continuare “CREDIDAM”),

In conformitate cu prevederile Statutului CREDIDAM, precum si a prevederilor legale in vigoare, va solicit informatii detaliate si documentele justificative aferente acestora, referitoare la gestionarea drepturilor ce mi se cuvin in calitate de membru CREDIDAM, respectiv modul de calcul al sumelor ce mi-au fost repartizate pana in prezent, provenienta si modul de colectare a fondurilor ca formeaza baza de calcul a sumelor repartizate membrilor CREDIDAM in raport cu cheltuielile proprii de administrare.

In acest sens, mandatez pe SC Vulpoi & Toader Management SRL, cu sediul in Buftea, Str. Garoafelor nr. 1A, judetul Ilfov, cu punct de lucru inregistrat in Bucuresti, str. Henri Coanda nr. 27, Sector 1, cod unic de inregistrare RO16414068, prin reprezentantul legal dl. Marcel Vulpoi, sa ma reprezinte, cu depline puteri, in relatia cu reprezentantii CREDIDAM in vederea sustinerii cererii formulata mai sus, avand dreptul ca pentru mine si in numele meu sa formuleze noi solicitari in acest sens, sa solicite orice informatii si/sau documente, sa primeasca orice raspunsuri si corespondente, semnatura sa fiindu-mi opozabila.

Cu respect,

_________

Catre: Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania

Asociatia pentru Drepturi de Autor

Bucuresti, Sector 1,Calea Victoriei nr. 141

Din partea:______________________________________________ 

Data: ___________________

Ref: Solicitare informatii

Domnule Presedinte,

Subsemnatul, ____________________________________________, cetatean _____________________,domiciliat in_____________________________, str._________________________________________,nr_____ , _________________et.______, ap._______, legitimat cu ______________________________,seria/nr __________________, eliberat de __________________________________________________,la data de ______________________________CNP : ________________________________________,

in calitate de membru in cadrul Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania - Asociatia pentru Drepturi de Autor (denumita in continuare “UCMR-ADA”),

In conformitate cu prevederile Statutului UCMR-ADA, precum si a prevederilor legale in vigoare, va solicit informatii detaliate si documentele justificative aferente acestora, referitoare la gestionarea drepturilor ce mi se cuvin in calitate de membru UCMR-ADA, respectiv modul de calcul al sumelor ce mi-au fost repartizate pana in prezent, provenienta si modul de colectare a fondurilor ca formeaza baza de calcul a sumelor repartizate membrilor UCMR-ADA in raport cu cheltuielile proprii de administrare.

In acest sens, mandatez pe SC Vulpoi & Toader Management SRL, cu sediul in Buftea, Str. Garoafelor nr. 1A, judetul Ilfov, cu punct de lucru inregistrat in Bucuresti, str. Henri Coanda nr. 27, Sector 1, cod unic de inregistrare RO16414068, prin reprezentantul legal dl. Marcel Vulpoi, sa ma reprezinte, cu depline puteri, in relatia cu reprezentantii UCMR-ADA in vederea sustinerii cererii formulata mai sus, avand dreptul ca pentru mine si in numele meu sa formuleze noi solicitari in acest sens, sa solicite orice informatii si/sau documente, sa primeasca orice raspunsuri si corespondente, semnatura sa fiindu-mi opozabila.

Cu respect,

Florin Chilian

http://www.florinchilian.ro/

luni, mai 18

O scrisoare deschisa...

   În atenţia Domnului Teodor Paleologu, Ministrul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional
Poziţia artiştilor români faţă de decizia Guvernului României de a respinge Proiectul de Directivă privind prelungirea termenului de protecţie a înregistrărilor sonore.

   Domnule Ministru Teodor Paleologu,

Prin intermediul acestei scrisori apelăm la dumneavoastră, în calitate de Ministru al Culturii, şi vă rugăm insistent să ne ajutaţi în eforturile noastre de a modifica termenul de protecţie a înregistrărilor sonore în contextul dezbaterii la nivel european a acestei schimbări.
Iniţiativa Comisiei Europene de a extinde termenul de protecţie pentru artiştii şi producătorii de înregistrări sonore de la 50 la 95 de ani este un semnal clar al faptului că Europa pune valoare pe talentul său muzical. Artiştii români şi întreaga industrie muzicală din România, susţin propunerea Comisiei de a adnota Directiva Termenului de Protecţie existentă (2006/116/EC), şi aşteptăm sprijin şi din partea dumneavoastră, în scopul susţinerii şi conservării valorilor muzicale româneşti şi europene.
Propunerea Comisiei de a extinde termenul de protecţie la 95 de ani este oportună în contextul în care industriile de creaţie bazate pe proprietatea intelectuală generează un procent în creştere de PIB în UE. În România, contribuţia industriilor bazate pe copyright la PIB-ul României depăşeşte 5% la nivelul anului 2005, în prezent fiind mai ridicată.
Diferenţa semnificativă dintre mărimea termenelor de protecţie în UE şi SUA facilitează pirateria, în special în mediul online acolo unde tehnologia permite înregistrărilor care au intrat în domeniul public în Europa să fie transmise în ţări unde înregistrările sunt încă sub termenul de protecţie.
Uniunea Europeană a rămas în spatele multor altor ţări în ceea ce priveşte asigurarea faptului că artiştii, interpreţii şi casele de producţie au un termen de protecţie adecvat pentru înregistrări. Ţări care permit un termen de protecţie mai lung decât cel al UE includ: Statele Unite (95-120 ani), Mexic (75 ani),Chile (70 ani), Brazilia (70 ani), Peru (70 ani), Turcia (70 ani), India (60 ani) şi Venezuela (60 ani). Australia şi Singapore sunt de asemenea pentru extinderea termenului la 70 de ani. Există un context global spre atingerea unui termen de protecţie mai lung.
În contextul actualei reglementări, numărul de înregistrări care sunt pe cale să iasă de sub protecţie este în continuă creştere, şi include câteva din cele mai importante lucrări muzicale clasice şi lucrări ale unor artişti de top ai secolului 20 (Beatles, dar şi Maria Tănase, Anda Călugăreanu, Florian Pitiş, etc). Nu există niciun motiv pentru care aceşti artişti să nu beneficieze de dreptul de a trăi de pe urma muncii lor.
Faţă de această iniţiativă, Guvernul României înţelege să se opună fără a preciza motive concrete. Mai exact, Ministerul Culturii împreună cu Departamentul de Afaceri Europene (DAE) au transmis Reprezentantului Permanent al României la UE, Dl. Marius Hirţe precum şi Dnei Director General al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, Dna Rodica Pârvu, opoziţia faţă de acest proiect de Directivă, aceştia votând totodată şi pentru blocarea discuţiilor pe marginea proiectului.
Cu atât mai mult, nu înţelegem poziţia dumneavoastră dacă luăm în considerare şi faptul că prelungirea termenului de protecţie a înregistrărilor sonore asigură încasări pe termen mai îndelungat la bugetul de stat, rezultate din exploatarea drepturilor artiştilor şi producătorilor, mai ales în cazul catalogului Electrecord, în cazul arhivelor Societăţii Române de Televiziune şi Radiodifuziune şi, în general, a tuturor înregistrărilor făcute în anii 50-70.
Poate cel mai puternic argument este posibilitatea ca un număr mare de artişti să ajungă în timpul vieţii să îşi vadă muzica ieşită de sub protecţia drepturilor de autor având în vedere că durata de 50 de ani este o vârstă de viaţă scurtă pentru o operă.
Vă rugăm să ţineţi cont de toate aceste lucruri şi, ca urmare, să vă reconsideraţi poziţia faţă de propunerea Comisiei Europene în sensul celor argumentate mai sus şi să comunicaţi decizia pe care o veţi lua ţinând cont de faptul că aceasta ne influenţează semnificativ viaţa.

Dan Bittman (Holograf)
Florin Chilian
Nicu Covaci
Angela Gheorghiu
Alexandru Velea
Vladi Cnejevici
Andrei Maria Tiberiu (Smiley)
Florin Grozea (HiQ)
Marian Ionescu (Directia 5)
Mihai Georgescu (Bere Gratis)

Cititi si articolul din ianuarie 2009 "Se dubleaza protectia dreptului de autor" .