sâmbătă, martie 21

Nicolae Guta. Unii face bani, altii compune...

   Pe acest blog am sesizat si vom sesiza plagiaturi subtile si grosolane din muzica romaneasca. Acum, sa sesizam ca o manea este plagiat este un pleonasm ipocrit si nu venim cu nimic nou in atitudine. 

Nu exista manea originala, toate sunt copiate dupa muzica turceasca, greceasca si cea “occedentala”. Nimic nou pana aici.

Cu toate ca etnia prestatoare de acest gen muzical stie sa manuiasca nativ foarte bine instrumentele, nu se obosesc sa munceasca compunand sau sa copieze subtil anumite portiuni dintr-o piesa, ci pur si simplu iau cu japca toata creatia. Nimic nou pana aici.

Atata timp cat in Romania JAPCA este un act intalnit atat la nivel inalt cat si la nivel subteran, fenomenul de plagiat in muzica este ignorat cu nesimtire de catre toata lumea. Nu avem nici drepturi de autor, nici propietate intelectuala, nimic.

Se fura si se canta ca-n codru.

Noi, prin acest blog intentionam sa combatem nedreptatile din arta si cultura romaneasca, trimitem aceste sesizari unor foruri internationale si garantam ca la un moment dat cineva va reactiona. Mai ales ca acum suntem membri U.E. drepturile proprietatii intelectuale trebuiesc respectate umar la umar cu toata lumea.

Multi din banii care se fac in muzica acum se vor returna inapoi negresit.

A propos de bani, tinem sa multumim celor care sustin munca noastra prin donatiile facute saptamana trecuta. Apreciem suportul dvs.

Revenim la sesizarea noastra din acest post, si semnalam in muzica 2009 furaciunea 100% a lui Nicolae Guta & Play A.J. ( aka Alt Jeg) - Sunt Tare, un plagiat gainaresc dupa piesa Informer din 1993 a artistului Snow. Si ca sa ramanem pe linia infractionala, mentionam ca aceasta piesa care s-a vandut in peste 8 milioane de copii a fost lansata imediat dupa ce artistul canadian a iesit din inchisoare. Dar ca si in maneleala de la noi, ce conteaza mai mult decat banii?

Unii face bani, altii compune.

Bine, kitsch-ul asta de 2 lei (banii, nu artistii) nu este o manea de referinta in cultura de culoare a tarii noastre, chiar lasa impresia de parodie avand ca targhet ciaureii autohtoni desculti si inculti, cu maieuri mulate si nespalate.

In replica, daca tot e de luat o piesa veche la misto, uite ca se poate face si cu jazz.

Insa in jazz, e cu stil, cu instrumente, si live....!

Talharilor!

Publicitate.

Pentru o shaorma la chiosc, o vedeta de manele trebuie sa munceasca : “hop!...hop!”...doar atat...

Nicolae Guta & Play AJ - Sunt tare

Informer (Snow) – Jazz Session

8 comentarii:

Anonim spunea...

Ha ha ha... nici macar amuzant nu e... cum Dumnezeu sa faci asa ceva fratilooor :))? Si ink o kestie, ati observat stilul de filmare la manele? Bai, si-au format un stil al lor, sa mor eu :)). Ai plan american, unghiuri frontale, mai un detaliu etc, shake-uri cat cuprinde si o noua inovatie tehnologicaaa (mai veke ea, da' hai...) Chroma keying!!! Peste tot bagi solistu' peste actiune si iese un borsh! pardon, o opera de arta... E... atat de "subrealist" daca s-o putea numi asa... in fine, de cacat mai pe scurt :).

Mircea A. spunea...

lipsea un asemenea blog.
bravo!

Anonim spunea...

Unde trimiteti voi semnalizarile?Sa subscriu si eu.

Cristian Vararu spunea...

Ma ocup de domeniul manelelor de niste luni de zile, incerc sa extrag aurul de rahat, voi si scrie o lucrare pe tema asta peste un an. Initial am respins ideea inca unui articol despre plagiaturile lui Guta (de la Gummy Bear incoace s-a umplut netul cu astfel de materiale), dar mai apoi am citit articolul si mi-am schimbat parerea. Ma bucur ca nu uiti de posibilitatile creatoare ale tiganilor, multa luma (inclusiv lautarii!) are senzatia ca tiganii isi pierd si simtul asta cand se apuca de manele. Nu e chiar asa.

Nu toate manelele sunt plagiaturi. O fi mult mimetism in mai toate productiile de gen (evident, nu vorbesc de plagiaturile propriu-zise), dar asta nu face decat sa ne spuna ca genul manele este inca tanar. In Romania, tara de mana a doua la capitolul muzici de consum (pop, rock, muz. usoara, hip hop, chiar si manele), mimetismul e foarte intens de cand ne stim: de la 1848 si pana azi se imita in draci, in anii 1960 si 1970 cam la fel de "original" era cel mai mult rock, pe cat sunt azi manelele de originale (fara exagerare)...

La inceputul secolului XX, solutia care a desprins jazzul de repertoriul de nunta (valsuri, polci, cadriluri) de la New Orleans a fost intelectualizarea fortata a acelei muzici, de catre albi. Eu cred ca asa se va intampla si in manele. (Eu unul, viitor absolvent de Conservator, as accepta sa ma implic in asa ceva.) Nici in rockul romanesc nu s-a produs mai nimic interesant pana nu au aparut Liviu Tudan, Dan Andrei Aldea, Nicu Covaci (i-am spus in ordinea cronologica a exercitarii influentei). Daca maneaua va fi compusa de compozitori cu scoala si har, cam ca jazzul (vocal sau nu) din anii 1930-1940, atunci poate unii vor prinde gustul compozitiei si lucrurile se vor tot imbunatati. Guta si Adrian Minune spun ca lucreaza peste 12 ore pe zi, iar Susanu, doar 12. Eu ii cred pe cuvant, dar cuvantul lor nu explica daca in toate acele ore alocate zilnic stau si mixeaza si inregistreaza doar sau pe langa astea, mai si compun suficient de intens si de autocritic.

Tu spui ca toate manelele sunt plagiaturi. La modul concret, am trei obiectii:
1. aceste plagiaturi pot fi tratate ca simple preluari, covers. Spun asta pentru ca toate piesele pe care le reinterpreteaza sunt celebre (chiar si cele arabesti sunt "best of" arabesti) si ar fi stupid sa-si inchipuie ca un ascultator atent nu ar face diferenta. Iarasi revin cu rockul romanesc de la inceputuri - formatia Coral a avut, multumita cenzurii si a ingustimii Electrecord, "sansa" de a trage un singur disc cu patru piese. Desi ei aveau compozitii proprii, toate au fost respinse, astfel incat singurele inregistrari publicate cu ei sunt preluari dupa Beatles, Beach Boys, Bee Gees. Nu o data am citit acuze de plagiat, pentru simplul motiv ca pe coperta discului nu se spunea cine e originalul. Dar nu se spunea din motive politice si apoi pentru ca toata lumea era constienta ca e vorba de o preluare. Dincolo de toate astea, SUNT DE ACORD ca unii manelisti au nerusinarea sa spuna pe fata ca o piesa preluata le apartine si imi dau seama ca ei considera folosirea de preluari o afacere profitabila, mai rapida decat realizarea de piese noi. Dar astea nu sunt suficient motiv sa generalizam aceasta judecata;
2. drepturile intelectuale se mai aplica chiar si in privinta manelelor, doar ca din An in Paste. Sa luam coloana sonora a filmului "Poveste de cartier" (2008). Fac ramasag pe ce vrei ca toate piesele de acolo sunt compozitii originale si cred ca s-a procedat asa ca sa nu aiba de platit chestii (taxe sau chiar amenzi) cand o iesi filmul peste granita. De altfel, sunt folosite compozitii de Dan Bursuc din perioada duetului Sorin Copilul de Aur si Laura Vass (2005-6), dar unele dintre cele mai celebre piese de atunci ("Suntem doua briliante", "Nu vreau banii tai" s.a.) nu apar in film. Nu cumva pentru ca or fi preluari/plagiaturi cine stie mai de pe unde? Iti propun subiectul asta pentru un viitor articol pe blog: plagiatul manelistic in filmul "Poveste de cartier". Eu fac pariu ca tot ce se aude acolo e original.
3. Tot privitor la Sorin Copilul de Aur si Laura Vass. Piesa "Tu, numai tu" este luata dupa o piesa arabeasca (dupa Cheb Mami si Samira Said, "Ium ura ium"). In afara de niste "hooks" melodice, piesa originala e slabuta. Maneaua preluata/plagiata a lui Dan Burscu pentru Sorin si Laura mi se pare o lucratura foarte buna la capitolul orchestratie. Ma uimeste cum in acelasi creuzet incap rakes funkicioase a la Hendrix, orch. de coarde sintetizate de pop arabesc, voci de manele, armonii jazzistice, tobe de pop si multe alte lucruri. Evident ca e ceva la limita kitschului, dar mi se pare ca se afla la limita cea buna - combinarea lor pare un proces foarte controlat. Revenind la eternul rock romanesc, tot asa ceva a patit "Golden Brown" de Stranglers cand a trecut prin filtrul Apreotesei/Chifiriuc de la Sfinx sub titlul "Intr-un cer violet".

Alta problema.
Blogul nu e primul de critica muzicala din Romania :P Eu am fost inaintea ta, mai am un amic care te-a intrecut, cred ca trebuie să cauti un alt slogan. Vorbesc serios, asemenea slogan nu te avantajeaza deloc si este cvasi-manelistic: si Liviu Guta se lauda ca "De ce ma minti" e o mare premiera si cand colo era plagiat sau (cu indulgenta) cover. Daca mai apar zece insi care vor vrea sa demonstreze ca al lor e primul blog de critica muzicala din Romania, nu se va pierde mult timp si multa energie pentru un orgoliu deloc folositor criticii muzicale din Romania? Eu am posturi din 2006 la capitolul critica muzicala, in vreme ce voi ati debutat abia la capatul lui 2008.

Cristian Vararu spunea...

Astept un raspuns, nu v-am scris chiar degeaba. Am ridicat niste probleme si am propus niste teme de discutie. Va astept.

Critica Muzicala spunea...

@ Cristian

In primul rand iti multumim pentru cele scrise, bine scrise, te felicitam pt.cunostintele tale si suntem bucurosi ca avem cititori pe subiect.

"Nu toate manele sunt plagiaturi..."
Si? Nu toti politicienii sunt corupti.Si?Stam cu pantalonii in vine fara sa tragem pe nimeni de urechi blege?

Asa e, mimetismul exista de la veriga lipsa incoace si cum noi - dupa Darwin - ne tragem din mimi experti parosi si ne punem in valoare maimutareala in creativitatea artistica.

Tu nu cumva pierzi timpul mentionand in comentariul tau despre Susanu? Who the fuck is Susanu? Noi ne straduim sa facem critica muzicala si tu ne spui cate ore petrece cocalarul Susanu in studio? In ziua de azi sa faci un negativ dupa o piesa de afara e o joaca de soareci de studio pe un pc. Creatiile muzicale se realizeaza pe instrumente si apoi se finiseaza munca in studio de catre un profesionist care stie diferenta dintre un Cubase si un Cool Edit sa zicem...

In legatura cu cele 3 obiectii ale tale:

1.In muzica romaneasca din secolul trecut s-a copiat pe rupte in toate genurile muzicale, insa au fost si creatii originale.
Acum, suntem in 2009 si comentam ce se intampla in 2009.
Si nu comentam pentru ca avem modele de afara ci pentru ca le copiem prost si in plus facem si japca la proprietatea intelectuala a altora.

2."Sa luam coloana sonora a filmului Poveste de cartier..." Ia tu coloana, suceste-o si indreapt-o cum vrei, dar noi nu avem timp si interes sa comentam pe blog filme indiene(cu sobe de teracota in studio...te iubetc...)
Bine, daca un client doreste neaparat o recenzie, o facem, insa contracost...;), nu?

3.Tu (vrei sa) faci din cacat bici.
Am fi ipocriti daca nu am recunoaste ca instrumentistii de etnie sunt printre cei mai talentati. Insa Grammy nu are sectiunea "Best Tent Artist"...

Cristian, ai cunostinte muzicale apreciabile, nu ti le intoxica cu fum negru si scrum de narghilea.

Esti binevenit oricand pe blogul nostru sa combatem kitschurile si sa promovam arta!

Critica Muzicala este primul blog de critica muzicala din Romania pentru ca asa arata AICI

Multumim.

Te mai asteptam.

andix spunea...

De fapt , critica-muzilca e cel mai NOU blog de critica muzicala ...Au mai fost multe bloguri prin 2007 ,si au facut treaba buna ...insa tu daca vezi la o formatie 2 versuri luate de la alta formatie " Gata , sunt plagiatori ...Hai sa ii pun pe blog poate mai castig + 1 vizionare si +0.5$ sau cati bani ei tu ...Blog`ul mi se pare de 2 bani , nimic bun in tot ce am citit pana acum ...

Nu am nimic cu voi , insa sunt de parere ca muzica trebuie ascultata nu criticata , nu iti place ? asculta altceva .

Critica Muzicala spunea...

Ihi...
Asa este. Muzica trebuie ascultata, nu criticata.
N-ai observat ca noi criticam non-muzica...

Nu-ti place?
Citeste alceva...

p.s. spune-mi la ce posturi comentezi
si-ti spun ce non-muzica asculti...